Stretch eller inte?

Ska man stretcha eller inte? Detta har det dividerats mycket om genom åren. Vad gör egentligen stretchning med kroppen? Och ska man göra det efter eller innan träning? Myterna som kringgärdar detta fenomen är många, nedan reds det ut på ett lättbegripligt sätt.

 

Det har diskuterats fram och tillbaka många gånger, funkar verkligen stretchning? I en artikel i Metro svarar två träningsexperter på frågan och reder ut olika missförstånd kring detta. Det som kommer fram i nyheten är bland annat att stretchning fem minuter innan ett träningspass inte ger någon verkan, sluta lika gärna med det. Stretchning är en typ av rörelseträning som får sägas vara statisk, man sträcker ut en muskel i så kallat ytterläge och håller kvar en liten stund. Hur mycket du faktiskt ska sträcka ut dina muskler på detta vis handlar om hur rörlig du är. Om du inte är stel i dina leder utan överrörlig behöver du faktiskt inte rörelseträna alls. Mer fakta kring stretchning är det som följer:

 

  • Om du är stel och orörlig kan du sträcka ut musklerna för att öka rörligheten
  • Det finns skaderisker med att vara både stel eller överrörlig i musklerna
  • Du blir inte rörligare för att du stretchar i en minut efter ett träningspass
  • Statisk rörelseträning ska inte göras innan ett träningspass där prestation krävs, det gör att du förlorar explosivitet i muskeln
  • Att stretcha för att undvika träningsvärk är helt meningslöst, snarare kan detta förvärra träningsvärken (eftersom detta kommer till följd av små skador i muskeln)
  • Om du vill bli mer rörlig får du avvara ett helt pass åt att rörelseträna, men du behöver bara rörelseträna de muskler som är stela, inte de som är rörliga

Många myter och lite forskning på stretchning

I en annan nyhet i Expressen går det att läsa om hur det helt enkelt är så att vissa personer har större behov av att sträcka ut sina muskler och rörelseträna, än andra. Det hela beror på hur man är skapt. Det som kan sägas med säkerhet är också att stretchning generellt behöver det forskas mer på. Det är mycket som inte är belagt och det finns fortfarande missförstånd och myter som kringgärdar begreppet. Det har inte kunnat ledas i bevis huruvida stretchning förebygger skador som uppkommer i samband med idrottande till exempel.

 

Koppla av i varmt vatten efter träningspasset

Det som är riktigt skönt efter ett hårt träningspass är i stället att koppla av i pool, gärna om poolen har riktigt varmt och härligt vatten som gör att du slappnar av och kan lugna ner tempot lite. Om du dessutom springer mycket kan lederna mjukas upp och sträckas på försiktigt i vatten i stället för på land. I en artikel i Café tipsas det om olika övningar för att förbättra just rörligheten i foten. Det är att bland annat stå barfota med hela fotsulan i golvet och  sitta i en så kallad knäböj, squat. Det mjukar upp muskler och leder i foten. För mer tips, info och videor som närmare visar hur du kan gå tillväga är det bara att läsa mer i artikeln.